China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Esther Visser - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Esther Visser - WaarBenJij.nu

China

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Augustus 2017 | Hong Kong, Hong Kong

Na een lange vlucht met niet al te veel slaap zijn we aangekomen in Beijing. Het weer en de smog viel heel erg mee (al was het wel warm natuurlijk), maar blijkbaar waren we er net in een week dat het wat beter was. Na aankomst in het hotel zijn we een beetje in de buurt gaan rondlopen. Onder andere naar een pleintje met waar vroeger de trommels werden geslagen om aan de geven hoe laat het was.
\include{17016}
Daarna kwamen we bij een meertje, wat door de keizer een zee wordt genoemd. De keizer had namelijk nog nooit een echte zee gezien en vond dit er een, en de keizer heeft altijd gelijk, dus het is nu een zee.
\include{17022}
En natuurlijk ook even een leuk straatje in de buurt op de foto
\include{17025}
Savonds zijn we naar een soort winkelstraat geweest, waar we Peking Duck hebben gegeten, een typische specialiteit. Helaas vonden wij het niet een heel groot succes, maar de ervaring op zich was wel heel leuk. Wij waren vrij op tijd, en we werden naar de 4e verdieping van een gebouw gestuurd. Toen we terugkwamen, stonden er mensen overal te wachten, zowel voor de eetzaal als beneden, waar ze nog te horen moesten krijgen naar welke verdieping ze moesten gaan.

De dag erna zijn we naar de verboden stad geweest. Allereerst gingen we in een van de zij-ingangen de imperical city in (dit is not niet de verboden stad zelf, maar wat erom heen). We kwamen uit bij de tempel van de voorouders. Hier komen de meeste Chinezen (die alles met groepen doen en daardoor veel op een dag moeten zien) niet, dus het was hier heel rustig. Maar ondanks dat het misschien iets kleiner is dan als je via de hoofdingang naar binnen gaat, is het wel heel bijzonder dat je je alleen kan wanen op zo'n groot plein in de verboden stad. De keizer kwam hier voornamelijk om voorouders te vereren, die hier lagen te rusten.
\include{17068}

Daarna gingen we de verboden stad zelf in, hier was het wel een stuk drukker maar wel echt heel bijzonder!
\include{17103}
\include{17109}
We konden helaas in alle tempels niet naar binnen, alleen naar binnen kijken achter een hek of een raam naar de tronen van de keizer
\include{17137}
\include{17146}
\include{17149}
\include{17168}

Smiddags zijn we nog naar de tempel van de hemel geweest. Eens per jaar liep de keizer hierheen vanuit zijn paleis (best een eind) om de hemel en de goden te bedanken. Dit was de enige keer dat de keizer op zijn knieën zat om te bidden!
\include{17207}

Op dag 3 in Beijing hebben we een fietstocht door de hutongs gemaakt. Dit zijn oude volkswijken waar de bevolking heel hecht is, maar er is ook nog vrijwel alleen laagbouw. Wat opvalt is de grote hoeveelheid openbare toiletten, omdat de meeste huizen in deze buurten zelf geen stromend water hebben.
\include{17241}
Smiddags zijn we nog naar het zomerpaleis van de keizer geweest, wat eigenlijk gewoon een groot uitgevallen park is, waar toevallig ook nog wat gebouwen van de keizer staan
\include{17270}
\include{17289}
\include{17292}
\include{17297}
\include{17300}

De dag erna zijn we naar de Chinese muur gegaan. We gingen naar een stuk iets verder buiten Beijing, dus het was wel een eindje rijden, maar het voordeel hiervan was dat het een stuk rustiger was. Het is echt indrukwekkend om die muur zover door te zien lopen. De muur is wel gerestaureerd op de plekken waar we liepen of ze waren nog bezig, maar dat maakt het wel indrukwekkender om hem heel te zien.
\include{17302}
17310
17316
17317
17338

Na Beijing zijn we naar Lijiang gegaan. Dit is een stad veel meer in het zuidwesten (een binnenlandse vlucht van ongeveer 4 uur!), en hier is nog een mooi oud centrum. Eerst zijn we met een gids door het stadje heen naar een lokale markt gelopen. Alleen al door het lopen door het vleesgedeelte van de markt vraag je je af waarom niet iedereen daar vegatarisch is geworden..
Gelukkig konden we snel naar het visgedeelte (iets beter) en het fruitgedeelte (stukken beter).
Na de markt hebben we ook nog een fietstocht in de omgeving gemaakt naar onder andere een ander vergelijkbaar oud stadje.
17497
17502
17508

Na Lijiang zijn we naar Wumu gegaan, een klein dorpje in de uitlopers van de Hymylaya. Nog maar een paar jaar geleden was er niet eens een verharde weg hiernaartoe, dus ze verbouwen nog alles zelf.
een foto van onderweg: voor een berg met een gletsjer, ook wel de icemountain genoemd
17592
In het dorpje zelf hebben we na aankomst eerst een rondje door het dorpje gemaakt en langs de velden. De dag erna zijn we naar de rivier gelopen, een voorloper van de yangtze. Hoewel de rivier best klein leek, is het water door de aanleg van een dam 160 meter gestegen! Een heel dorp is ondergelopen. Het leuke van deze wandeling is dat de hond van het hotel ook mee ging. Die volgde ons gewoon, terwijl we toch ruim 2 uur bezig waren met naar de rivier lopen. Daarna gingen we met een bootje een stukje verder de rivier af (nadat we eerst drie kwartier op de boot hadden gewacht en het bootje ook nog motorpech kreeg dus we ook nog een kwartierje stuurloos ronddreven op de rivier) naar een volgend dorpje waar we weer omhoog liepen. We werden weer met de auto opgehaald, nog steeds met de hond.
Ik vond dit deel van de vakantie wel het meest indrukwekkend, omdat die bergen zo indrukwekkend zijn.
17636
17623
17656
17675
17730

Na Wumu zijn we naar Dali gegaan, opnieuw een mooi oud stadje met wat tempels. Hier waren wij ook echt een bezienswaardigheid, we moesten constant met chinezen op de foto, of werden stiekem op de foto gezet. Dit laatste zagen we op zich de hele vakantie wel, in Hong Kong werd het minder, maar nog steeds wel af en toe. Hier kregen we ook wat regen.
17787
17794
17795
17833
Ook zijn we nog naar een nabijgelegen meer gelopen, wat wat tegenviel qua afstand, maar de route was wel mooi, door de velden heen.
17844
17858

Na Dali zijn we naar Kunming gereden, een stad van ruim 6mln inwoners waar ik nog nooit van had gehoord. Hier hadden we niet heel veel tijd omdat we de volgende dag alweer vroeg naar het vliegveld moesten om naar Gulin te vliegen en weer verder te rijden naar Yangshuo in het Karstgebergte. Het Karstgebergte is heel grappig, het zijn bergen in een totaal vlak landschap, meer zoals kleine kinderen bergen tekenen.
17906
17914
Ook hebben we daar 1 van de bergen beklommen: de moonhill. Deze heeft een gat in het midden wat lijkt op de maan
17966
17971
De dag erna hebben we zelf nog een fietstocht gemaakt (die weer eens wat groot uitviel). Grappig was dat we onderweg de rivier moesten oversteken, op de kaart stond een pondje. Het bleek een belpond te zijn, maar gelukkig was er een aardige Chinese meneer die heeft gebeld, niemand sprak daar een woord engels. Toen we wilde vragen of we niet alleen naar de overkant konden worden gebracht, maar naar een steiger een stukje de rivier af, was het wel lastig uitleggen, maar uiteindelijk is het gelukt. Links op de foto zie je de pond, waar we met z'n 5-en en 5 fietsen op moesten, het paste gelukkig wel!
171047
171056
Het was hier best wel rustig, afgezien van de hoofdstraat in het stadje zelf s'avonds
171967
Na het Karstgebergte zijn we, veel te snel wat mij betreft, naar Hong Kong gegaan met de trein. Nog een paar dagen voordat mijn ouders en zussen weer naar Nederland vertrekken. Hoewel het centrum van Hong Kong vooral heel veel wolkenkrabbers heeft..
171110
.. is het uitzicht bij de universiteit, wat een stuk buiten het centrum ligt, wel heel mooi
171102
171100
De eerste foto is van de haven, wat je ziet is de wijk Central, wat eigenlijk een eiland is.
Ongeveer dezelfde foto, maar dan snachts
171121
De overgebleven dagen hebben we voornamelijk wat wijken van Hong Kong bezocht.
171205
En de roltrappen uit Wie is de Mol:
171241
171253
Ook zijn we naar het goedkoopste restaurant geweest dat een Michelinster heeft, dat in Hong Kong zit. We hebben er niet gegeten, want we dachten toch dat we niet heel veel lekker zouden vinden en de rij was vrij lang
171337
171339 (de menukaart).

Nadat de rest vertrokken was, en ik zelf achtergebleven was, heb ik onder andere nog de ena hoogste berg van Hong Kong beklommen en nog een ander wandelpad over wat bergen op Central.
012
015
Natuurlijk heb ik ook nog wat in het centrum rondgelopen, zeker na de zwaarste typhoon in 5 jaar. Er waren echt hele bomen omgewaaid en overal lagen hele dikke takken afgebroken op de grond.